torsdag 2 april 2009

Tony G, årets lärare 2006

Tony Gorschek har blivit utnämnd till Årets lärare vid Blekinge tekniska högskola.
- Det är roligt eftersom jag också anses som en av de hårdaste lärarna, säger han.


I och för sig hände detta 2006 men det förtjänas att nämnas här. Läs artikeln i Sydöstran. Och ni som träffat Tony vet att han inte är att leka med.

Läs mer om Tony på hans hemsida:
http://gorschek.com/

Läs artikeln i sin helhet. Årets lärare ställer krav (Sydöstran)

Artikeln: Årets lärare ställer krav

Det är studentkåren som utser Årets lärare, på förslag från studenterna. Och att det just kommer från studenterna uppskattar han extra mycket.
- Jag har alltid min dörr öppen för studenter som kommer och undrar över någonting.
Tony Gorschak är lärare och forskare i programvaruteknik. I våras lade han fram sin doktorsavhandling, och nu är han anställd som forskningsassistent. Som doktorand ingick det i tjänsten att undervisa 20 procent av tiden.
- Men i realiteten var det snarare 30, säger han.
- Det är en stor fördel för studenterna att ha doktorander som lärare. Det innebär att de får direktkontakt med det allra senaste på forskningsfronten.
- Mina studenter läser färska vetenskapliga artiklar, istället för gammal skåpmat i böcker.
Överhuvudtaget tycker han att det är bra klass på undervisningen på Blekinge tekniska högskola.
- Jag har själv läst på Chalmers i Göteborg, i Lund och här på BTH. Och de bästa och mest engagerade lärarna har jag haft på BTH.
Högskolans litenhet gör att avstånden blir korta mellan lärare och studenter.
- När jag var en av 400 som läste matematik på Chalmers såg jag aldrig till min professor.
Tony Gorschak har mest hållit kurser på D-nivån, för studenter som går vidare till magisterutbildning efter sina grundstudier. Och på den nivån ska man kunna ställa höga krav, menar han.
- Jag håller mest kurser tillsammans med Mikael Svahnberg - som också borde fått priset. Vi börjar alltid med att vara mycket tydliga med vilka krav vi ställer. En del blir lite chockade. Men det ska vara tufft. De är ingenjörer och läser en av Europas bästa utbildningar i programvaruteknik.
Tony Gorschak talar mycket om att lära studenterna "ingenjörsmässighet":
- En deadline är en deadline när våra studenter ska lösa en uppgift. Som ingenjör får man vissa resurser och tidsramar för att fullgöra en uppgift. Då gäller det att hålla de ramarna, eller på ett bra sätt kunna motivera varför man behöver mer resurser.
- Samtidigt uppmuntrar vi också ifrågasättande.
- Jag och Mikael håller inte alltid med varandra, vi kan diskutera inför klassen och visa att det finns flera lösningar på samma problem.
Under de senaste åren har programvaruteknik och andra datatekniska ämnen fått mycket färre svenska studenter och många fler utländska.
- Med färre svenska sökande har man också sänkt kraven för att komma in, och det märks på sämre baskunskaper, inte minst i matte.
- Många av studenterna från Indien, Pakistan och Kina är betydligt bättre på matematik än våra svenska studenter, överhuvudtaget har de bra teoretiska kunskaper.
- Samtidigt märker man en kulturskillnad. De flesta utländska studenter kommer från skolsystem där det handlar om att lyssna och lära. Våra svenska studenter är bättre på att diskutera och lösa problem.
- Den bästa kombinationen är att sätta ihop en duktig svensk och en duktig pakistanier, menar Tony Gorschek.

Jan Hinderson
Publicerad 2006-10-24 03:00. Senast uppdaterad 2007-02-21 14:37
sydostran.se

Inga kommentarer: